La proposta vol contribuir a donar resposta a la situació actual dels defensors i defensores dels drets humans a Mèxic i les seues demandes, específicament a 2.650 homes i 2.530 dones, actuant en l’Estat de Chiapas i Oaxaca partint d’una perspectiva psicosocial que actua a diferents nivells aconseguint un enfocament integral:
1.- Acompanyament psicosocial a col·lectius i organitzacions indígenes en lluita per la defensa de la Terra i el Territori a Chiapas, tenint en compte la seua cosmovisió i aspectes de gènere, ajudant-les a identificar i construir noves estratègies d’enfrontament contra la violació dels seus drets individuals i col·lectius, a fi d’enfortir el teixit de l’organització i el teixit social en les comunitats. Els col·lectius participants estaran conformats per 4 organitzacions, 30 persones (50% dones).
2.- Acompanyament psicoemocional específic per a les dones defensores de les organitzacions participants, mitjançant grups de suport de profund enteniment de la seua labor i impactes de la criminalització i la violència amb enfocament de gènere, que enfortirà el seu treball en les organitzacions. Aquest acompanyament psicoemocional a les dones es complementarà amb activitats de sessions de psicoteràpia individual i/o familiar en cas de demanda (identificat com a risc probable per sorgiment de nous casos criminalització durant l’execució de projecte i inclòs en les hipòtesis).
3.- Capacitació col·lectiva en mesures de prevenció i protecció per a cada organització que enfronta riscos en el procés de defensa, minimitzant els riscos d’agressions i de criminalització, així com reduir la por i l’angoixa que aquests riscos representen.
4.- Seguiment i comunicació interna i externa, amb la finalitat de denunciar a nivell nacional, regional i internacional (inclosa València) la situació d’aquestes persones i col·lectius i contribuir a un major reconeixement social i polític d’aquestes i exercir més pressió social sobre els Titulars d’Obligacions (Estat de Mèxic) i Titulars de Responsabilitats (empreses implicades en els conflictes ambientals).
El projecte va iniciar l’1 de febrer de 2019 i va finalitzar el 18 d’agost de 2020. El cost total del projecte és de 81.157,42€ i està cofinançat per l’Ajuntament de València en la seua convocatòria de subvencions a projectes de cooperació 2018 amb 58.731,41€.