Defensem la vida. Les lluites socials a Alta Verapaz.

Del 23 al 27 de mayo nos visitarán dos defensoras guatemaltecas. Su gira por el País Valencià viene con el objetivo de incidir y denunciar la vulneración de los derechos humanos y del derecho a la tierra en Guatemala, y de compartir y tejer redes con organizaciones y colectivos del PV.

María Caal es lideresa indígena de la Resistencia Pacífica Cahabón, en la que confluyen autoridades locales y Consejos Comunitarios de Desarrollo de 195 comunidades. Centran su lucha en la defensa del territorio y el derecho a la consulta previa, libre e informada, tal y como estipula el Convenio 169 de la OIT. María es hermana de Bernardo Caal, líder comunitario criminalizado y preso político recientemente liberado por su lucha contra varios megaproyectos de hidroeléctricas.

Imelda Teyul es co-coordinadora, de la sección de las Verapaces del Comité Campesino del Altiplano (CCDA). Es indígena, del pueblo maya queqchí y se define a sí misma como defensoras de la tierra y el territorio, de los derechos humanos y de los derechos de los pueblos indígenas. Debido a su labor como lideresas y mujeres defensoras, sufren constantes incidentes de seguridad que atentan contra su vida e integridad. El CCDA es una organización indígena y campesina con casi 40 años de lucha y resistencia en Guatemala que aboga por la existencia de una política agraria a nivel nacional, inclusiva y respetuosa con los derechos de los pueblos indígenas.


ACTIVITATS

Alacant

Dimarts 24 de maig. 19 hores

Xerrada – col·loqui “La defensa de l’aigua i de la terra a Guatemala. Resistencia Pacífica del Río Cahabón”

Seu Universitària Ciutat d’Alacant (Av. Ramón y Cajal, 4)

Intervenen:

María Caal Xol. Lideresa indígena i membre Resistència Pacífica Cahabón (Guatemala)

Miriam García Torres. Responsable d’Incidència Brigadas Internacionales de Paz. Estat Espanyol

Organitzen: Perifèries, Entrepobles, Brigades Internacionals de Pau i Màster Interuniversitari de Cooperació al Desenvolupament – Universitat d’Alacant.

Col·laboren: Escola Camperola, Pachamama – Comité de Solidaridad con Perú i Fridays for Future Alacant



València

Dimarts 24 de maig. 19 hores

TROBADA Teixint xarxes en la defensa de la terra i de la vida

CSOA L’Horta (al final del Carrer Diògenes López Mecho, junt a la Plaça Tretze Roses – Benimaclet)

Amb la participació de:

Imelda Teyul – defensora maia Q’eqchi’ de la terra i el territori – CCDA – Las Verapaces Guatemala

Organitzen: CSOA L’Horta, Cuidem Benimaclet, Perifèries, PBI

Ens trobarem col.lectius de defensa del barri de Benimaclet i de defensa del territori amb Imelda Teyul, defensora de la terra de Guatemala, per a intercanviar experiències i lluites locals i globals, amb l’objectiu de teixir xarxes solidàries i de suport mutu.






Dimecres 25 de maig. 18.30 hores

Presentació de la Publicació: DEFENSEM LA VIDA. LES LLUITES SOCIALS A ALTA VERAPAZ

– a càrrec de l’autor –

C.C.C. Octubre

C/San Ferran 12, València

+ Col.loqui amb:

– Imelda Teyul. Defensora maia Q’eqchi’ de la terra i el territori CCDA – Las Verapaces Guatemala

– María Caal. Lideresa indígena i membre de la Resistencia Pacífica Cahabón – GuatemalaOrganitzen: Perifèries del Món, PBI (Brigadas Internacional de Paz), Entrepobles, CEDSALA i Intersindical Valenciana




Divendres 27 de maig. 19.30 hores

EMISIÓN DONES I PROU

TROBADA RADIOFÒNICA AMB IMELDA TEYUL, indígena guatemalenca del poble maia queqchí, defensora de la terra i del territori, dels drets humans i dels drets dels pobles indígenes.

Escolta’ns per Ràdio Malva en la 104.9 FM, si estàs en els Poblats Marítims, o en línia per radiomalva.org.

Organitzen: Dones i Prou (Radio Malva), Perifèries del Món i PBI (Brigadas Internacional de Paz)